Yellen Guangzhou’da Çin’in aşırı üretim endişelerini ele aldı
GUANGZHOU, Çin – ABD Hazine Bakanı Janet Yellen bugün Guangzhou’ya, başta temiz enerji ürünleri olmak üzere ülkenin çeşitli sektörlerdeki önemli aşırı üretimine ilişkin Çinli yetkililere yönelik zorlu bir gündemle geldi.
Yellen’in ziyareti, Çin’in kapsamlı devlet sübvansiyonları ve iç talep yetersizliği ile beslenen büyük üretiminin küresel fiyatların düşmesine yol açması ve dünya çapındaki üreticiler üzerinde baskı yaratması nedeniyle küresel piyasa endişeleri zemininde gerçekleşiyor.
Yellen, Cuma gününden Pazartesi gününe kadar Çinli üst düzey ekonomi yetkilileriyle yapacağı görüşmelerde ABD, Avrupa, Japonya, Meksika ve diğer büyük ekonomilerde Çin’in aşırı üretim kapasitesinin yansımalarına ilişkin artan tedirginliği dile getirmeyi amaçlıyor.
Adının açıklanmasını istemeyen üst düzey bir ABD Hazine yetkilisi, Yellen’ın olası ticari eylemlerin Çin karşıtlığından ziyade Çin politikalarına verilen tepkiler olduğunu açıklayacağını belirtti.
Bu endişelere rağmen, Pekin’in özellikle yüksek teknoloji sektörleri başta olmak üzere üretim alanındaki yatırımlarını yoğunlaştırdığı görülüyor ki bu da diğer büyük ekonomilerle yeni gerilimlere yol açabilir. Eski ABD ticaret yetkilisi Brad Setser, Yellen’in görüşmelerinin Biden yönetiminin elektrikli araçlar (EV), bataryalar ve diğer ürünler gibi Çin mallarına yeni gümrük vergileri veya ticaret engelleri getirmeyi düşünmesinin habercisi olabileceğini öne sürdü.
Guangzhou’ya giden Yellen, Çin Başbakan Yardımcısı He Lifeng ve Guangdong Eyaleti Valisi Wang Weizhong ile yeni gümrük vergileri olasılığını görüşüp görüşmeyeceğini teyit etmedi. Ancak, Biden yönetiminin temiz enerji sektörlerinde Amerikan tedarik zincirlerini güçlendirme taahhüdünü vurguladı ve koruyucu önlemler olasılığını açık bıraktı.
Çin yönetimi, Başkan Xi Jinping’in direktifini takiben, Mart ayında, ABD firmalarının şu anda rekabet üstünlüğüne sahip olduğu alanlar olan elektrikli araçlar ve yaşam bilimleri de dahil olmak üzere gelişen teknoloji endüstrilerine yatırım yapma sözü verdi. Çin Binek Otomobil Birliği’ne göre, 2022 yılı sonuna kadar yılda 43 milyon araç üretme kapasitesine sahip olan ancak tesis kapasitesinin yalnızca %55’ini kullanan Çin’in önceki yatırım artışlarının sonuçları ortada.
Automobility CEO’su Bill Russo’ya göre otomotiv üretim kapasitesindeki fazlalık yıllık 10 milyon araç civarında ve bu rakam 2022 yılı Kuzey Amerika otomobil üretiminin önemli bir bölümünü oluşturuyor. Ayrıca Rystad Energy araştırma grubu, Çin’in yakında lityum-iyon araç bataryalarına yönelik küresel talebin tamamını karşılayabileceğini tahmin ediyor.
Çin’deki güneş paneli sektörü daha da ciddi bir aşırı üretim yaşıyor ve fiyatlar geçen yıl %42 oranında düştü. Küresel toplamın %80’ini oluşturan Çin’in üretim kapasitesi, bu yıl devreye girmesi beklenen yıllık 500-600 gigawatt ek kapasite tahminleriyle birlikte artmaya devam ediyor. Wood Mackenzie tarafından bildirildiği üzere, bu artış 2032 yılına kadar küresel talebi karşılayabilir.
Rekabet ortamına katkıda bulunan cep telefonu üreticisi Xiaomi, Salı günü yeni EV’si Speed Ultra 7’yi (SU7) piyasaya sürerek zaten kalabalık olan Çin EV pazarına girdi.
Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.